Jak nie wpaść w pułapkę świątecznego obżarstwa

Przestrzeganie diety bywa trudne na co dzień, a co dopiero podczas świąt, kiedy na stole pojawiają się nasze ulubione potrawy. Do tego w dużych ilościach i najczęściej przyrządzone według staropolskich przepisów. Kilkudniowe ucztowanie może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu oraz sylwetce. Zwłaszcza osoby będące na diecie narażone są na wiele kalorycznych pokus.

 
Nie musicie rezygnować z ulubionych dań, takich jak bigos, pierogi czy barszcz, wystarczy przygotować je w mniej kaloryczny sposób. Unikajmy przede wszystkim smażenia na głębokim tłuszczu, czy zabielania zup i sosów. Jeżeli nie potraficie odmówić sobie ciast, do pieczenia użyjcie słodzika, czyli stewii, ksylitolu czy erytrolu. Korzystne działanie ma również popularna świąteczna przyprawa – cynamon, który wspomaga trawienie i reguluje poziom cukru we krwi. Podczas świąt musimy także uważać na zwiększoną ilość węglowodanów- ziemniaki, kluski, pierogi, uszka – lepiej zamienić je na większą porcję surówki i sałatki. Do jej przygotowania, zamiast śmietany czy majonezu, najlepiej wybrać np. jogurt naturalny.

 
Pamiętajcie – dieta nie powinna wykluczać kosztowania świątecznych specjałów. Podczas przygotowania i spożywania pamiętajmy o najważniejszych zasadach zdrowego odżywiania. Świąteczne menu należy odpowiednio wcześniej przygotować, można też o pomoc poprosić dietetyka.

 

Poniżej znajdziecie kilka sposobów jak przetrwać święta 😉

  • Pamiętajcie, aby w wigilię rano zjeść śniadanie – najlepiej tłuszczowo- białkowe. Głodząc się cały dzień będziecie myśleli o kolacji wigilijnej, a co za tym idzie, cały dzień będziecie podjadali. Przez to wieczorem rzucicie się na jedzenie.
  • Wypijcie w ciągu dnia dwie szklanki wody z cytryną.
  • Nie popijajcie jedzenia. Polecam picie między posiłkami, najlepiej sprawdza się wigilijny kompot z suszu.
  • Nie przejadajcie się, jedzcie częściej mniejsze porcje. Po co na raz zjeść 5 pierogów skoro na stole czeka tyle smakołyków.
  • Białe pieczywo zastępujcie ciemnym.
  • Róbcie przerwy między posiłkami i – co najważniejsze – nie podjadajcie.
  • Do dań ciężkostrawnych takich jak np. bigos użyjcie kminku.
  • Olej słonecznikowy zastąpcie olejem kokosowym lub masłem klarowanym.
  • Alkohol – polecam czerwone wino. Jeżeli pojawią się jakieś mocniejsze trunki, popijajcie je dużą ilością wody z cytryną.
  • Najadajcie się, a nie przejadajcie. Podczas świąt sprawdza się także zasada „mów więcej, jedz mniej”. Dzięki rozmowom z rodziną nie dość, że skupicie się na tym, co w świętach najważniejsze, to jeszcze zjecie nieco mniej.
  • Przede wszystkim nie spędzajcie świat tylko przy stole. Nie zapominajcie o ruchu – święta to wspaniała okazja do rodzinnych spacerów.